Cyber Monday: profiteer alléén vandaag van 15% korting op koppelbare kerstverlichting
Fietsslot kopen?
Nederland is een echt fietsland. Er zijn maar liefst 22.5 miljoen fietsen in ons land. Een Nederlander fietst ongeveer 880 kilometer per persoon en pakt tot wel 300 keer per jaar de fiets. Je wilt natuurlijk niet dat jouw fiets gestolen wordt, dus zet je hem elke keer weer op slot. De ANWB raadt aan om twee of zelfs drie verschillende sloten te gebruiken voor jouw fiets. Er zijn een heleboel soorten, dus wat kies je dan?
Een kabelslot wordt gemaakt van een ineengedraaide bundel stalen kabels die voor extra stevigheid zorgen. Deze kabels zijn sterk en tegelijkertijd erg licht, waardoor ze voor een racefiets of ander licht model heel praktisch zijn. Het is minder flexibel als een kettingslot, maar nog steeds buigzaam.
Een beugelslot is gemaakt van een massieve stalen beugel die voor extra veiligheid zorgt. Het is bijna onmogelijk om deze zomaar open te breken, omdat het materiaal zo sterk is. Bovendien is het slot (en de fiets) lastig te verplaatsen als het vastzit, omdat de beugel niet buigzaam is. Het slot is niet zwaar en eenvoudig te plaatsen.
Slot voor fiets: welke is het beste?
Er zijn heel veel verschillende soorten fietssloten, die allemaal op ongeveer dezelfde manier werken, maar net iets anders in elkaar zitten. Het ontwerp van het slot is belangrijk, bijvoorbeeld of het een kettingslot is of een beugelslot. Ook het soort slot is belangrijk: wil jij liever een cijferslot (ook wel combinatieslot genoemd) of een sleutelslot? Als jij altijd je sleutels kwijt bent, kun je het best kiezen voor een combinatieslot, dan hoef je alleen maar een code van 4 of 5 cijfers te onthouden. Wil je niet het risico lopen om de code te vergeten, of wil je een reservesleutel hebben, kies dan voor een ouderwets sleutelslot. Bovendien kun je eventueel een key finder gebruiken om nooit meer jouw sleutels kwijt te raken.Kies jij een kettingslot, kabelslot of beugelslot?
Een kettingslot is gemaakt van aaneengesloten metalen schakels die dichtgelast zijn. Deze schakels moeten best dik zijn om te voorkomen dat ze opengebroken kunnen worden. Daarom kan een kettingslot best zwaar zijn. Het voordeel van een kettingslot is dat het heel flexibel is omdat elke schakel apart kan draaien en je de ketting zo lang kunt krijgen als je wilt, zodat je altijd voldoende slot hebt om jouw fiets vast te zetten.Een kabelslot wordt gemaakt van een ineengedraaide bundel stalen kabels die voor extra stevigheid zorgen. Deze kabels zijn sterk en tegelijkertijd erg licht, waardoor ze voor een racefiets of ander licht model heel praktisch zijn. Het is minder flexibel als een kettingslot, maar nog steeds buigzaam.
Een beugelslot is gemaakt van een massieve stalen beugel die voor extra veiligheid zorgt. Het is bijna onmogelijk om deze zomaar open te breken, omdat het materiaal zo sterk is. Bovendien is het slot (en de fiets) lastig te verplaatsen als het vastzit, omdat de beugel niet buigzaam is. Het slot is niet zwaar en eenvoudig te plaatsen.