Cyber Monday: profiteer alléén vandaag van 15% korting op koppelbare kerstverlichting
Fietsband kopen?
Het overkomt iedereen wel eens: je staat ergens met een lekke fietsband, en dat is natuurlijk ontzettend frustrerend. Het vervangen van de binnenband is vaak een klus waar veel mensen tegenop zien of waarbij veel mensen ook geen idee hebben hoe dat moet. Toch hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Weten waar je op moet letten bij aanschaf van een nieuwe binnenband, lees dan verder!
Het Hollands ventiel, ook wel bekend als het Dunlop-ventiel of Blitz-ventiel, wordt vaak gezien op stadsfietsen en traditionele Nederlandse fietsen. Het lijkt op een auto ventiel, maar het heeft een ingebouwde terugslagklep, waardoor het gemakkelijk is om lucht toe te voegen zonder dat er meteen lucht ontsnapt. Je kunt een gewone fietspomp rechtstreeks op het ventiel plaatsen zonder het ventiel eerst te hoeven losdraaien.
Het auto ventiel, ook bekend als het Schrader-ventiel, is hetzelfde type ventiel dat je aantreft op de banden van auto's, motorfietsen en sommige fietsen. Het heeft een stevig ventiel met een rubberen afdichting in het midden. Je kunt een gewone autoventielpomp of een speciale fietspomp met een Schrader-kop gebruiken om lucht toe te voegen of te laten ontsnappen zonder het ventiel eerst te hoeven losdraaien.
Bij een lekke band, fietsband plakken of vervangen
Niets is vervelender dan met een lekke band stil komen te staan. Gelukkig kun je snel weer op weg zijn als je goed voorbereid op pad gaat en als je weet hoe je een binnenband moet vervangen. Maar hoe moet dat? Voordat we gaan uitleggen hoe je jouw fietsband moet vervangen, is het handig om uit te leggen hoe een fietsband is opgebouwd. Een fietsband bestaat uit een binnen- en een buitenband. Als jij je fietsband oppompt, dan pomp je eigenlijk via het ventiel je binnenband op. Als de band stevig genoeg is, fiets je soepel van A naar B. Om de binnenband zit de buitenband. De buitenband dient alleen als bescherming tussen de binnenband en het wegdek. Het kan jammer genoeg gebeuren dat je wiel een scherp voorwerp raakt, wat resulteert in een lekke binnenband. Dan is het tijd om deze te plakken of te vervangen.Kies de juiste binnenband voor je fiets
Koop nooit zomaar een binnenband, deze kunnen namelijk erg verschillen. Controleer daarom van tevoren goed welke maat jouw binnenband heeft. Dit staat zowel op de binnenband als op de verpakking vermeld. De maat die je hierop vindt, wordt ook wel de ETRTO maat genoemd. Deze maat is te herkennen aan twee cijfers, een streepje en vervolgens drie cijfers. Het eerste getal geeft de breedte van de band aan in millimeters en het tweede getal staat voor de diameter van de velg in millimeters. Lees je het getal 42-622 af op je oude binnenband, dan moet je nieuwe binnenmaat ook aan deze maten voldoen.Frans, Hollands of Auto ventiel?
Zoals je bij de binnenbanden in ons assortiment kunt zien, verschillen ze in de ventielsoort. Sommige banden hebben een Frans ventiel, anderen beschikken over een Hollands ventiel en er zijn ook exemplaren met een Auto ventiel. Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen deze ventielsoorten. Het Franse ventiel, ook wel bekend als het Presta-ventiel, is het dunste ventiel. Deze soort wordt veel wordt gebruikt bij racefietsen en mountainbikes. Het heeft een dunne metalen staaf met een klein ventielgat aan de bovenkant. Om lucht toe te voegen of te laten ontsnappen, moet je het ventiel losdraaien voordat je de pomp aansluit. Een Frans ventiel heeft meestal een afsluitkapje om het ventiel te beschermen.Het Hollands ventiel, ook wel bekend als het Dunlop-ventiel of Blitz-ventiel, wordt vaak gezien op stadsfietsen en traditionele Nederlandse fietsen. Het lijkt op een auto ventiel, maar het heeft een ingebouwde terugslagklep, waardoor het gemakkelijk is om lucht toe te voegen zonder dat er meteen lucht ontsnapt. Je kunt een gewone fietspomp rechtstreeks op het ventiel plaatsen zonder het ventiel eerst te hoeven losdraaien.
Het auto ventiel, ook bekend als het Schrader-ventiel, is hetzelfde type ventiel dat je aantreft op de banden van auto's, motorfietsen en sommige fietsen. Het heeft een stevig ventiel met een rubberen afdichting in het midden. Je kunt een gewone autoventielpomp of een speciale fietspomp met een Schrader-kop gebruiken om lucht toe te voegen of te laten ontsnappen zonder het ventiel eerst te hoeven losdraaien.